Programma's 2007-8-9
november 2009-door Frank van Wingerden, orgel
Eeuwigheid:
Prelude - Koraal - Ostinato - Postlude.
3 "Ich stehe mit einem Fuss im Grabe" Joh. Seb. Bach 1685 - 1750
Advent: 4 "Nun komm der Heiden Heiland" Frank van Wingerden
koraal – arabesk - koraal
Wordt ook wel de "familie fuga"genoemd omdat deze zo vaak gespeeld werd (enige tijd geleden alweer) dat er gesproken werd van besmettings gevaar. Op de vlugge noten kan heel mooi gezongen worden "Vader, moeder, broertjes en zusjes, opa`s en oma`s ook tantes en ooms"
Kerst:6 Zes variaties over "Noel Nouvelet" Frank van Wingerden
Thema - Lied - Monodie - Majeur - Resume – Perpetuum
Deze variaties zijn heel verschillend ook de toonsoort veranderd onderweg in majeur. De inleiding heeft de melodie in de tenor, Thema in de sopraan, Monodie is overwegend éénstemmig, Majeur brengt de melodie in de grote toonsoort G en het Resume brengt de melodie van de eerste regels tegelijk. De Toccata is vijf - zesstemmig en grijpt terug op de inleiding met een al maar heen- en weergaande accoorden. Vgr FJvW.
OPENHUIS CONCERT VRIJDAG 30 OCTOBER 2009-
door Frank van Wingerden, orgel
samen met Anneke Monsma, sopraan
Een programma met muziek uit de ons omringende landen behalve België. Duitsland met Bach, Händel / Engeland met weer Händel, Hook, Boyce en Britten / Ierland met de twee volksliederen./ Verder weg Frankrijk met Couperin / Italië met Frescobaldi / Oostenrijk met Mozart.
Een andere bijzonderheid is dat het programma maar één origineel orgelwerk bevat: Dialogue sur le Grand Jeux. Alle andere stukken zijn geschikt gemaakt voor ’t orgel of voor orgel en zang. Ook de enorme kloof tussen muziek uit Rome, Recercar con obligo, en het Lutherlied 401 “Een vaste burcht” is een bewuste keuze geweest. Dit lied wordt dan weer verbonden met een lied van de Beatles dat het 2de en 3de couplet begeleidt als “verbinding” met onze tijd. Beide Ierse liederen zijn zeer aangrijpend. Over dood en gemiste kansen. De Ieren zijn wat dat betreft nooit zo kinderachtig en gaan grote emoties niet uit de weg! De Gavotte is een orkest stuk en heb ik voor orgel geschikt gemaakt. Het zelfde geldt voor Menuetto. ’t Alleluja is een spectaculaire coloratuur aria en derhalve een echte “uitsmijter”
" Bist du bei mir ” aria Johann Seb. Bach 1685-1750
Sopraan en orgel
Tempo di Menuetto James Hook 1746-1827
Recercar con obligo di cantare Girolamo Frescobaldi 1583-1643
“Sancta Maria” Sopraan en orgel
“Arrival of the Queen of Sheba” Georg Friedrich Händel 1685-1759
Sinfonia uit de opera Salomon
“Een vaste burcht” in combinatie met het lied FJ v W “Here there and everywhere” v d Beatles.Sopraan en orgel
Dialogue sur le Grand Jeux François Couperin 1668-1733
“Oh Danny Boy “ Sopraan en orgel Iers volkslied bew. FJ v W
“Sally Garden” Sopraan en orgel Idem Arr Benjamin Britten
Gavotte uit de 4de Symphonie William Boyce 1711-177
Alleluja Wolfgang A. Mozart 1756-1791
Sopraan en orgel
OPENHUIS CONCERT SEPTEMBER 2009-
door Frank van Wingerden, orgel
- Preludium e Fuga ut minore Josef Norbert Seegr 1716-1782
Deze componist was werkzaam in Praag als organist van het beroemde Heinrich Mundt orgel van de Maria Tein Kirche. Hij was werkzaam in de herfst van de barok periode die met Vivaldi, Handel, JS Bach en Scarlatti echt over z’n hoogtepunt heen was. Eigenlijk componeerde hij dus heel “ouderwets’ in een wat geïsoleerd stukje Europa. Schreef muziek zonder de uitzinnige passie van het begin van de barokperiode. Deze muziek is juist heel verzadigd en een echo van wat er ooit was maar wat een prachtige echo! Een gloedvolle echo. En wat een melancholie.
- Adagio Gustav Merkel 1825-1885
Dit stukje is een pedaal etude (een oefening) in het spelen van octaven in samenwerking met de handen uit de orgelmethode van de bovengenoemde componist. Een romantische samenvatting van het Air van Bach en het Cantilena. Van Rheinberger. Een typisch Duits- romantisch stuk met hele mooie rustige beweging en harmonie.
- Festival March Philip Moore gb. 1943
Een feestelijke gematigde moderne mars van Philip Moore (1943) met de titel "Festival Marsch". In dit stukje worden de beide klavieren afwisselend gebruikt waarbij het bovenklavier telkens een echo is van het onderste. Een vreemd en vrolijk stuk .
- Koraalbewerking lied 490 F J v W
“Hier is een stad gebouwd overal om ons heen”
Geïnspireerd door Eric Satie heb ik geprobeerd voor orgel te schrijven. Begeleid met twee accoorden hoort u de melodie van het lied. Na een kort middendeeltje komt het begin weer terug. In het middendeel worden er flarden van de liedmelodie door handen en voeten afwisseld. Deze stijl geeft een heel statische indruk. Het beweegt en toch staat het stil.
- Preludium en Fuga in C Joh Seb Bach 1685-1750
Een spectaculair preludium en fuga van de nog jonge Bach. Deze vroege stukken worden zelden gespeeld op een concert omdat ze zo grillig zijn, moeilijk en o zo gevaarlijk!
Bach is echt een waaghals die indruk wilde maken op zijn toehoorders met snelle loopjes en verassende wendingen, pedaalsoli en wat al niet meer. Dit stuk wordt ook wel het “brandweer Preludium” genoemd om het pedaal begin van het stuk.
Vr gr FJvW
MONUMENTENDAG 12 SEPTEMBER 2009-
Drie orgelbespelingen om 13.00 14.00 en 15.00 uur op het Jacob van der Veer orgel, in de aula van de begraafplaats Oudkralingen,
door Frank van Wingerden. Vooraf gegaan door een korte inleiding over Oudkralingen door dhr. Nico van Wijngaarden.
- Preludium ut minore Josef Norbert Seegr 1716-1782
- Élévation ou Communion Louis Lefébure Wely 1817-1869
- Récit de Nazart Jean Adam Guilain ca 1680-1739
- Festival March Philip Moore gb. 1943
- Adagio Gustav Merkel 1825-1885
- Bist du bei mir Joh Seb Bach 1685-1750
- Trio in C Georg Andreas Sorge 1703-1778
- Koraalbewerking lied 490 F J v W
“Hier is een stad gebouwd overal om ons heen”
- Preludium in F-dur Joh Seb Bach 1685-1750
In Aula van de begraafplaats Oudkralingen is een nieuw pijporgel gebouwd door de orgelbouwers Jacob en Jan van der Veer.
Een bescheiden instrument maar met verrassende mogelijkheden. Wegens de vrij "onbereikbare" plek die het orgel gekregen heeft boven de ingang is er afgezien van een tongwerk en is er gekozen voor een electrische traktuur. Ondanks de bescheiden dispositie een zeer rijk instrument mede door de sub/super- koppels zijn er talloze extra mogelijkheden.(zie 09)
Thema: “Organisten spelen eigen werk”Programma voor het orgelconcert zaterdag 25 april in de Paradijskerk door Frank van Wingerden om 16.00 uur.Alle stukken met een * heb ik zelf geschreven
*Jesu meine FreudeBewerking in de “stijl”van Joh Brahms. Eerst een zetting van het lied daarna het orgelkoraal met de melodie in de tenor
Sonate nr 3 Preludè, Adagio en Fuge van Alexandre Guilmant (1837-1911)
*Ach Herr mich arme Sünder
Na een zetting van het lied een zeer uitgebreide bewerking van dit fraaie lied met een knipoog naar de Italiaanse oude meesters zoals Albinoni. Orkestraal gedachte stemmen (violen) omspelen het lied in lange noten.
*Arabesk
Een ingetogen stuk in de stijl (zo verbeeld ik mij) van Maurice Duruflè (1902-1986) ja die! Van het prachtige requiem. Deze grote componist en geweldige organist had in Frankrijk ook grote orgels tot z`n beschikking. Drie klavieren was wel het minste! Daardoor zijn z`n werken op de kleinere instrumenten niet goed te vertolken. Zelf heb ik nu een poging gedaan om een stuk te schrijven in "zijn" stijl rekening houdende met de (on-)mogelijkheden van het kleinere orgel. De aanleiding van het stuk is de sequens "Victimae Pascali Laudes" zie het liedboek 203. Ondanks het zachte spel is er toch een hoop beweging in het stuk. Zacht maar ...."levendig"! De muziek is opgebouwd uit drie gedeelten waar in de eerste 2 regels van het lied steeds langzamer tot uitdrukking komen. Wanneer de langzame beweging van het derde stuk tot stilstand gekomen is keert het eerste gedeelte nogmaals terug als slot. `t Is een stuk in een hele milde stijl met veel warme harmonieën. Zelf noem ik het stuk nu licht spottend een ........"Duruflette"!
*De Heer is mijn HerderDit stuk heeft als bijzonderheid dat in de begeleiding (alt) de hele tijd heen en weer wordt gehoord: do re mi re do re mi re do enz. Het stukje begint met een uitkomende stem (dulciaan=tongwerk) die op de melodie van het lied vooruitloopt. Na een aantal omzwervingen hoort u eenmaal de melodie heel hoog op het begeleidende klavier waarna een fikse modulatie weer teruggegrepen wordt op het begin.
*Scherzo Een “grappig” muziekstuk met heel veel klavierwisselingen dat ik heb trachten te schrijven in de voor orgel nogal ongebruikelijke orkestrale stijl van Dimitri Sjostakowitsj (zo verbeeld ik mij). Een stuk dat echt alle kanten op gaat (behalve de “goede”) en telkens anders verder gaat als in de lijn der verwachting ligt.
*Bells and Song Heb ik opgedragen in dank aan de Hervormde Immanuelgemeente bij haar 40 jarig jubileum. `t Is een stuk dat ik gemaakt heb op de wijs van lied 328 "Here Jesus om uw woord en de melodie van de klokken der Big Ben. Het stuk begint, heel laag, met het thema van de klokken en dan een variatie met de klokken en het lied. Het stuk neemt dan bijzondere wending, wordt sneller met een maatwisseling, en zet in met een vrije en wervelende, steeds sneller stijgende, canon, waarin ook het klokkenspel de aanleiding is. In het pedaal hoort u dan het klokkenthema (langzaam) een aantal (3) keren terwijl de sopraanstem op heel speelse wijze de liedmelodie van 328 brengt. Maar nu juist heel hoog. Zo worden woord, lied, kerk en haar roep, middels de machtige klokken, symbolisch verenigd in dit heftige orgelstuk.
Programma Openhuisconcert 27 maart ’09 door
Frank Jan van Wingerden, orgel
in de Immanuelkerk om 11.30 uur
1. Orgelkoraal en Bewerking over “O Hoofd bedekt met wonden” F J v W
2. Scherzando F J v W
3. Het Air uit de suite voor orkest van Joh. Seb. Bach 1685-1750
4. Troisième SONATE opus 56 Alexandre Guilmant 1837-1911
- Preludio-Adagio-Fuga-
PROGRAMMA PROMENADECONCERT 7 MAART 2009 IN DE PELGRIMVADERSKERK
1. Eric Koevoets (hoofdorgel):Paraphrase sur `Ave Maris Stella` Paul Barras (geb. 1925)
2. Aart de Kort (koororgel; m.m.v. Adrian Fernandes):
Toccata e Recercar Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
3. Frank van Wingerden (hoofdorgel):
Scherzando Frank van Wingerden (1957)
4. Jet Dubbeldam (hoofdorgel):
Prélude Liturgiques XVI: Espressivo Gaston Litaize (1909-1992) (Gaston Litaize werd 100 jaar geleden geboren)
5. Anton Doornhein (hoofdorgel):
Uit de “Plymouth Suite”:Toccata Percy Whitlock (1903–1946)
6. Aad van der Hoeven (hoofdorgel):
Toccata in a kl.t Piet van den Kerkhoff (1905-1968)
7. Jan Blankers (hoofdorgel)
Toccata "Lobet den Herren" Hans Fr. Micheelsen (1902–1973)
8. Wouter Blacquière (koororgel): Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
Toccata Quarta “Per l` organo da sonarsi alla levatione”
9. Gerard van der Zijden (hoofdorgel): Marius Monnikendam (1896-1977)
Toccata
het programma openhuisconcert 27 februari 2009 door Wouter Blacquière.
1. Praeludium et Fuga in C BWV 547 Johann S. Bach
1685 – 1750
2. Prélude, Fugue et Variation opus 18 César Franck
1822 – 1890
3. Prélude et Fugue opus 99 nr 3 Camille Saint-Saëns
1835 – 1921
Programma Openhuisconcert 30 januari ’09 door
Frank Jan van Wingerden in de Immanuelkerk om 11.30 uur
Grand Choeur Theodore Salomé
1834-1896
Élévation ou Communion Louis Lefébure Wély
1817-1869
Suite Gothique Leon Boëlmann
1862-1897
1 Choral
2 Menuet Gothique
3 Prière à Notre-Dame
4 Toccata
Programma Openhuisconcert 28 november in de Immanuelkerk om 11.30 uur
door Frank van Wingerden
1# I Koraal – II Toccata – III Adagio - IV Toccata FJvW
over: "Grote God wij loven U" ldbk 444
I Koraal(=het lied / vs 1 Grote God wij loven U.......),
II Fugato(=een snel gedeelte waar bij de stemmen er ombeurten bij komen / vs 2 Alles wat U prijzen kan...),
III Modulatie(=lied in andere toonsoort / vs 3 Heer erbarm U...)en dan weer het
IV Fugato met een ander slot.
Het eerste en derde deel zijn bijzondere harmonisaties.
Deel II en IV 1s de eigenlijke Toccata.
2# Orgelkoraal: "Nun komm Der Heiden Heiland" ldbk 122 van Johann Seb. Bach
Eerst speel ik de zetting net de melodie van het lied want die wordt door Bach zo rijk versierd dat deze bijna onherkenbaar is in zijn bewerking. Anno nu is het moeilijk voor te stellen dat zijn werkwijze ooit heel modern was. Hij stak dit bijzonder oude lied in een geheel “nieuw jasje” Het lied grijpt terug op 2de couplet van een hymne van Ambrosius “Veni redemptor gentium” Kom, Verlosser der volkeren door Luther in z’n huidige vorm gegoten.
Kom tot ons, de wereld wacht.//Heiland, kom in onze nacht,//licht dat in de nacht begint,//kind van God, Maria`s kind.
3# Tenorzetting en Passacaglia over:
"Kom tot ons scheur de hemelen Heer" ldbk 128 FJvW
De wat “stugge” melodie van dit lied hoort u in de tenor, met de Dulciaan, terwijl de andere stemmen op allerlei wonderlijke harmonische dwaalwegen gaan om de stugheid een beetje te “verzachten”. Daarna in het pedaal het Passacaglia thema. Dit thema gaat alsmaar door terwijl daar boven nieuwe variaties komen. Het kenmerk van de Passacaglia is het almaar wederkerende baspartij. Bijzonder aan deze Passacaglia is dat de eerste variaties bestaan uit het thema zelf maar dan in allemaal tonen van drie tellen waarna, ook begeleid door de doorgaande bas, de vier regels van het lied te horen zijn met uitkomende stem. Dan een vijftal hele spannende variaties die uitlopen op een eenstemmige variant die eindigt op de hoogste toets van het orgel en dan na een rust de laagste toets die het thema weer inzet. U hoort dan nog eens het hele lied als een slotkoraal en nog één keer het thema van de Passacaglia.
Kom tot ons, scheur de heem’len, Heer,//daal, Heiland, uit uw hemel neer.//Ruk open, rijt ze uit het slot,//de hemeldeuren, Zoon van God.